Dziecięcy budżet obywatelski w Zgierzu ruszył 24 października 2016 r. Wnioskodawcami i zarazem głosującymi byli niepełnoletni mieszkańcy. Władze miasta wyasygnowały na ten cel 15 tysięcy zł. To pierwsze tego rodzaju przedsięwzięcie samorządowe w Polsce.
Uczniowie podstawówek (klasy IV-VI) i gimnazjaliści wybierali trzy projekty, które będą realizowane w przyszłym roku. Składając wnioski, musieli spełnić warunek: projekty mają służyć wszystkim mieszkańcom miasta, a nie wyłącznie konkretnej szkole. Każda placówka oświatowa mogła zgłosić do głosowania tylko jeden projekt, wybrany spośród pojedynczych projektów zgłaszanych przez poszczególne klasy. Zatem najpierw odbywały się głosowania w szkołach.
7 grudnia budżet wszedł w fazę ogólnomiejską. Tego dnia, wszyscy zainteresowani mogli zapoznać się z propozycjami podczas promocyjnego pikniku, zorganizowanego na wzór „dorosłego” budżetu partycypacyjnego. Reprezentacje uczniów przygotowały prezentacje multimedialne i różne gadżety, próbując w ten sposób przekonać swoich rówieśników do głosowania na ich projekty. Wiadomo było, że zrealizowane będą tylko 3 z nich. Głosowanie odbywało się w klasach. Co ciekawe, nie wszędzie wygrywały projekty zgłoszone przez daną szkołę.
Wyniki głosowania poznaliśmy 16 grudnia 2016 r. Na stronie https://budzet.zgierz.pl/dzieciecy-budzet-obywatel... można znaleźć więcej informacji.
Idea dziecięcego budżetu obywatelskiego pojawiła się po 1 czerwca 2016 r., gdy odbyło się posiedzenie Dziecięcej Rady Miasta, podczas której najmłodsi mieszkańcy mieli za zadanie wypracować i poddać pod głosowanie projekty miejskie do rekomendacji dla Prezydenta. Pomysły dzieci okazały się bardzo dojrzałe i interesujące. Prezydent Miasta Zgierza Przemysław Staniszewski doszedł do wniosku, że warto oddać głos dzieciom i młodzieży w sprawach związanych z kierunkami rozwoju miasta oraz nwestycji, które poprawią jakość życia. Stąd też pojawił się pomysł na dziecięcy budżet obywatelski, który z pewnością przyczyni się do budowania świadomości obywatelskiej najmłodszej części społeczeństwa lokalnego, wzmocni ich odpowiedzialność za otoczenie oraz poziom identyfikacji z miastem.