Z posiedzenia Komisji Administracji Związku Miast Polskich

Opublikowano: 17.06.2021
komisja_administracji-16_06.png
16 czerwca br. odbyło się posiedzenie Komisji Administracji w trybie online. Głównym tematem posiedzenia były mające wejść w życie od nowego roku przepisy o ochronie sygnalistów.

Dyrektywa PE i Rady (UE) 2019/1937 o ochronie sygnalistów wprowadza katalog podmiotów zobowiązanych do ustanowienia wewnętrznych kanałów zgłaszania nieprawidłowości i umieszcza wśród nich także podmioty sektora publicznego, w tym jednostki samorządu terytorialnego. Będzie to wiązało się z szeregiem obowiązków, takich jak: opracowanie odpowiednich dokumentów wewnętrznych, wyznaczenie osób odpowiedzialnych za nadzór nad systemem czy też szkolenia dla pracowników w zakresie wprowadzonych rozwiązań.

Informacje przedstawione podczas spotkania pozwoliły poznać obowiązki związane z przyjmowaniem zgłoszeń oraz ochroną sygnalistów w jednostkach administracji publicznej. Członkowie Komisji mogli się również dowiedzieć, jak przygotować się na wdrożenie nowych wymogów oraz jakie rozwiązania dotyczące systemów zgłaszania nieprawidłowości i ochrony sygnalisty sprawdzą się najlepiej w jednostkach sektora publicznego.

Prelegentkami byli: dr Anna Partyka-Opiela, szefowa działu Compliance, doradca Compliance 2020, ekspertka z zakresu rozwiązań compliance dla przedsiębiorców i podmiotów sektora publicznego, Julia Besz, ekspertka w obszarze wdrażania rozwiązań z zakresu ochrony sygnalistów oraz mec. Tomasz Zalasiński z Kancelarii Prawnej Domański, Zakrzewski, Palinka.

Podczas spotkania zaprezentowana została także platforma DZPxMicrosoft, której funkcjonalności pozwalają na przyjmowanie i kompleksową obsługę zgłoszeń sygnalistów, zapewniając przy tym bezpieczeństwo danych i możliwość odsiewu zgłoszeń.

Komisja ustaliła, że kolejne posiedzenie odbędzie się w drugiej połowie sierpnia.

Partnerzy