Było to trzecie w tej kadencji, a pierwsze online, posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego ZMP. W spotkaniu, które odbyło się 22 kwietnia br., udział wzięło 49 osób, w tym 25 członków Komisji i goście z miast. W spotkaniu uczestniczyła Elżbieta Radwan opiekunka Komisji, członkini Zarządu ZMP, burmistrz Wołomina oraz Andrzej Porawski dyr. Biura ZMP i Jolanta Hałas z-ca dyr. Biura ZMP.
Spotkanie otworzył i prowadził przewodniczący Komisji, Artur Hołubiczko, komendant SM w Częstochowie, prefekt Krajowej Rady Komendantów Straży Miejskich i Gminnych.
Komisja zajęła się tematem ingerencji dzikich zwierząt, głownie dzików w zurbanizowane tereny miast. Przedstawiciele Wołomina i Zgierza zwrócili uwagę na istniejące luki w przepisach prawa i trudności w interpretacji obowiązków, jakie obciążają gminy w związku z koniecznością wypełniania zadań z zakresu utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa względem ochrony mieszkańców przed zagrożeniami jakie powoduje wchodzenie dzikich zwierząt na tereny miast. Miasta inne niż miasta na prawach powiatu z obawy o naruszenie dyscypliny finansów publicznych nie mogą finansować działań mających na celu ograniczenie populacji dzików, które stwarzają realne zagrożenie dla mieszkańców miast. Konieczne jest skonkretyzowanie przepisów w tym zakresie, co pozwoliłoby na określenie adresatów poszczególnych działań i zidentyfikowanie obowiązku w budżecie. Problem dotyczy nie tylko odłowu, czy odstraszania dzikich zwierząt, ale również finansowania ich ewentualnego leczenia weterynaryjnego, czy zabezpieczenia miejsca do życia zwierząt egzotycznych, które znalazły się na terenie miasta, w sytuacji gdy ogrody zoologiczne nie chcą przyjąć takich zwierząt.
Uczestnicy spotkania uznali, że powinno się umożliwić podmiotom innym niż koła łowieckie ustawianie tymczasowych odłowni dzikich zwierząt na terenach osiedli mieszkaniowych znajdujących się wewnątrz obwodów łowieckich.
W kolejnym punkcie programu Komisja odniosła się do problemu zalegania wraków samochodów w miastach. W takcie dyskusji przedstawiono propozycje zmian legislacyjnych umożliwiających ograniczenie kosztów usuwania wraków z polskich ulic, m.in. skrócenie terminu przejścia pojazdu na własność gminy z 6 do 3 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu oraz poszerzenie katalogu miejsc, z których gmina ma prawo wraki usuwać o pasy drogowe, drogi wewnętrzne i inne tereny stanowiące własność gminy (np. parki, skwery, tereny nadbrzeżne). Zwrócono również uwagę, że w obowiązujących przepisach prawa nie określono procedury wydania pojazdu znajdującego się na parkingu strzeżonym właścicielowi, który się po niego zgłosi i że należy doprecyzować definicję pojazdu bez tablic rejestracyjnych. Uznano, że zarządcy dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych powinni partycypować w kosztach usuwania pojazdów. Podobnie sytuacja powinna wyglądać w przypadku zarządców dróg w strefie ruchu czy strefie zamieszkania, które zarządzane są np. przez wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe.
W kolejnym punkcie obrad odnoszącym się do problemu zanieczyszczania dróg przez pojazdy wyjeżdżające z placów budowy, zgłoszono propozycję zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którą kierownik budowy miałby obowiązek wyposażenia wyjazdu z placu budowy na drogę twardą w instalację do mycia kół i podwozi samochodów oraz ponosiłby odpowiedzialność za zanieczyszczenie tej drogi powstałe w wyniku ruchu pojazdów obsługujących plac budowy.
W dalszej części posiedzenia uczestnicy zaprezentowali działania, jakie podejmują wobec osób bezdomnych z innych gmin przebywających na terenie miasta, a także odnieśli się do problemu poprawienia bezpieczeństwa urzędników w trakcie zgromadzeń i uznali, że w ustawie Prawo o zgromadzeniach powinien znajdować się zapis nakładający ustawowy obowiązek udzielenia asysty przedstawicielom organu gminy w trakcie zgromadzeń przez odpowiednie służby.
Odnosząc się do tematu współpracy straży miejskiej z policją w zakresie podejmowania interwencji domowych, członkowie Komisji podkreślili, że wspólne działania tych służb podczas interwencji domowych będzie możliwe dopiero po zmianie zapisów ustawy o strażach gminnych, która spowoduje że straż miejska zostanie uznana za służbę na rzecz ochrony bezpieczeństwa.
Członkowie Komisji zgłosili zagadnienia, którymi chcą się zająć na kolejnym posiedzeniu:
- propozycje zmian do ustawy o strażach gminnych (m.in. umożliwienie rejestrowania głosu podczas interwencji, zmiana systemu naboru do straży miejskiej),
- poszerzenie katalogu służb, które są wymienione w art. 65 a Kodeksu wykroczeń o straże miejskie i poszerzenie zapisu art. 60 (3) Kodeksu wykroczeń o usługi,
- egzekwowanie i wdrażanie przepisów tzw. uchwały antysmogowej w samorządach lokalnych,
- zagrożenie powodziowe.
Członkowie Komisji skierowali do Zarządu Związku Miasta Polskich prośbę o poparcie pomysłu utworzenia odznaczenia państwowego - odznaki honorowej za zasługi dla straży miejskich i gminnych.
Magdalena Misiewicz