Z Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego

Opublikowano: 03.12.2019
kom-bezp-3.jpeg
24 i 25 października odbyło się w Łodzi posiedzenie Komisji Bezpieczeństwa i Porządku Publicznego ZMP. Miasta złożyły propozycje zmian legislacyjnych w kwestii składowania odpadów niebezpiecznych.

Było to drugie w obecnej kadencji posiedzenie komisji. W spotkaniu udział wzięły 33 osoby, w tym 21 członków Komisji z 20 miast.

Uczestnicy spotkania zapoznali się z prezentacją na temat funkcjonowania na terenie Łodzi Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa. Krajowa mapa zagrożeń funkcjonuje od września 2016 roku w całej Polsce, uruchomiona została na platformie geoportalu. Jest narzędziem, które służy identyfikacji potrzeb mieszkańców w zakresie bezpieczeństwa i realnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa w mieście. Mieszkańcy mają możliwość anonimowo poinformowania Policji o miejscach, które w ich odczuciu są niebezpieczne poprzez możliwość zaznaczania ich na mapie. Uprawnione służby mają 5 dni na weryfikację zgłoszenia, a następnie podejmują działania zmierzające do eliminacji zagrożenia np. poprzez kontrolę wskazanych miejsc, Policja ściśle współpracuje w tym zakresie ze Strażą Miejską.

W kolejnym punkcie obrad członkowie Komisji omówili zagadnienia związane z nielegalnym składowaniem na terenie miast odpadów niebezpiecznych. W omawianej sprawie złożono dwie propozycje zmian legislacyjnych z Częstochowy i Zgierza.
Propozycja Częstochowy dotyczyła konieczności wprowadzenia zmian w art. 26 a i art. 149  ustawy o odpadach mających na celu przekazanie kompetencji w zakresie niezwłocznego usunięcia odpadów niebezpiecznych marszałkowi województwa, gdyż działania takie wymagają zaangażowania sił i środków, które często przekraczają możliwości finansowe budżetu gmin i miast.
Przedstawiciele Zgierza wskazywali natomiast na problem z odpadami poprodukcyjnymi byłych zakładów państwowych i zwracali uwagę na fakt obarczanie gmin problemem rekultywacji obiektów, jakimi są składowiska odpadów działające na innych zasadach niż miejsca zbierania odpadów. Zaproponowali zmianę art. 149 ust. 2 ustawy o odpadach polegającą na tym, że w przypadku, gdy zarządzającego składowiskiem odpadów nie można zidentyfikować lub egzekucja stała się bezskuteczna, obowiązkiem do wykonania decyzji, o których mowa w ust.1 (o zamknięciu składowiska odpadów lub jego wydzielonej części oraz decyzji zatwierdzającej nową instrukcję prowadzenia składowiska odpadów), jest organ wydający decyzję administracyjną o składowaniu danego rodzaju odpadu, a nie jak jest zapisane, że wójt, burmistrz, prezydent miasta.
Zdaniem przedstawicieli Zgierza, bez zapewnienia infrastruktury do bezpiecznego i ekonomicznego przetwarzania odpadów, trudne do uregulowania będzie wyeliminowanie nielegalnego składowania odpadów. Należy stworzyć system, zapewniający przeznaczenie terenów pod instalacje do przetwarzania odpadów i konieczna jest w tym zakresie specustawa. Dodatkowo konieczne jest wdrożenie atrakcyjnych mechanizmów finansowych prowadzących do rozwoju technologii bezpiecznego przetwarzania odpadów .

Stanowisko Zgierza zawiera także sugestie zmian w zakresie ustawy Prawo ochrony środowiska. Zwrócono w niej m.in. uwagę, że w przypadku sprawowania kontroli przestrzegania i stosowania przepisów o ochronie środowiska art. 379 ust. 3 pkt 1 mocno ogranicza wójtom, burmistrzom i prezydentom sprawowanie tej kontroli w stosunku do rodzaju własności nieruchomości, wskazując tylko dwa rodzaje tych nieruchomości, a w treści art. 379 ust. 3 pkt 2 należy uszczegółowić jakie czynności mogą na terenie kontrolowanej nieruchomości wykonywać pracownicy urzędów miejskich. Postulaty Zgierza zawierają także propozycję dodania pkt 5 do art. 379 ust 3 umożliwiającego wykonywanie przez władze gminy kontroli w przypadku wystąpienia nagłego niemożliwego do przewidzenia zagrożenia środowiska znacznych rozmiarów.

Propozycje zmian legislacyjnych z Częstochowy i Zgierza zostały przekazane do konsultacji Komisji Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska ZMP w celu dalszej analizy zagadnienia i wypracowania dalszych propozycji zmian legislacyjnych.

Członkowie Komisji zgłosili zagadnienia którymi chcą się zająć na kolejnych posiedzeniach: zaleganie wraków samochodów na polskich ulicach, zanieczyszczanie dróg przez pojazdy wyjeżdżające z budów, koszty utrzymania izb wytrzeźwień, postępowanie/leczenia  zbłąkanych  chorych dzikich zwierząt w miastach,  przebywanie osób bezdomnych z innych gmin na terenie miasta, ochrona policyjna dla urzędników w trakcie zgromadzeń, współpraca straży miejskiej z policją w zakresie podejmowania interwencji domowych.

W drugim dniu obrad członkowie Komisji zwiedzili siedzibę Centrum Miejskiego Monitoringu Wizyjnego i zapoznali się z funkcjonowaniem monitoringu miejskiego. Uczestnikom spotkania przedstawiono także prezentację na temat bezpieczeństwa imprez masowych organizowanych na terenie miasta.

Następnie członkowie Komisji zwiedzili oraz zapoznali się z systemem bezpieczeństwa „ EC 1 Łódź – Miasto Kultury” - instytucji kultury znajdującej się na  terenie zrewitalizowanej elektrociepłowni, na którą składają się m.in. Centrum Nauki i Techniki, Planetarium, Narodowe Centrum Kultury Filmowej.

Kolejne spotkanie Komisji odbędzie się w przyszłym roku w Płocku.

Magdalena Misiewicz


Partnerzy