Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent stolicy podsumowała rozwój Warszawy w ciągu 12 lat, który dotyczy każdej dziedziny życia – od sprawnej i ciągle rozwijającej się komunikacji miejskiej przez modernizację i budowę nowych placówek ochrony zdrowia, po rozwój sieci szkół, przedszkoli i żłobków.
– Stolica jest bogata różnorodnością swoich mieszkańców – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent m.st. Warszawy – Wielu przyjechało z innych miejsc, by właśnie tu realizować marzenia. Szybko się w niej zadomowili – mówią o sobie „jesteśmy stąd”, bo dobrze się tu czują. Wszyscy – i ci którzy się tu urodzili, i ci którzy ją świadomie wybrali – tworzymy Warszawę – podkreśliła prezydent stolicy.
Szybko i wygodnie
Komunikacja miejska jest wizytówką miasta. To najchętniej wybierany przez warszawiaków środek transportu – autobusy, pociągi, metro i tramwaje przewożą ponad miliard pasażerów rocznie! Do dyspozycji warszawiaków jest 311 nowych tramwajów (w tym 281 niskopodłogowych), 1167 autobusów niskopodłogowych (w tym z napędem hybrydowym, elektrycznym i gazowym), 35 pociągów metra Inspiro i 28 nowoczesnych pociągów SKM.
Wygodne przemieszczania się po mieście nie byłoby możliwe bez remontów (750 km) i budowy nowych chodników i ulic (100 km). Ruch w północnej części miasta bardzo usprawnił nowo pobudowany most Marii Skłodowskiej-Curie. Nawierzchnie remontowanych ciągów pieszych i ulic są równe i przyjazne zarówno dla pieszych jak i kierowców, bo jednocześnie z remontem likwidowane są bariery architektoniczne. Życie w dużym mieście to sztuka kompromisu. Kierowcy, rowerzyści, pasażerowie komunikacji miejskiej i piesi muszą pamiętać nie tylko o własnej wygodzie, ale także o tym, że tworzymy przestrzeń dla przyszłych pokoleń.
Rowerem przez miasto
W ciągu dwunastu lat w stolicy wybudowano i zmodernizowano ponad 367 km infrastruktury rowerowej, a w 2012 r. uruchomiono system wypożyczalni rowerów miejskich Veturilo. Popularność roweru, jako środka transportu stale rośnie – w 2015 r. Warszawskie Badanie Ruchu wykazało, że na rowerze odbywa się 3,8% podróży nie pieszych, podczas gdy dziś udział ten szacuje się już na 5,5%. Sieć rowerowa w stolicy liczy ponad 560 km, a warszawiacy wypożyczyli rowery ze stacji Veturilo 17 mln razy.
Wisła – 19. dzielnica Warszawy
Bulwary nadwiślańskie oraz kolejne inwestycje w infrastrukturę nad rzeką, przyciągają setki tysięcy mieszkańców i turystów. To dowód na to, że Warszawa na dobre wróciła nad Wisłę. Warszawiacy bardzo zżyli się z tą przestrzenią. Bulwary i miejskie plaże stały się nieformalną, dziewiętnastą dzielnicą stolicy. Organizowane są tam liczne wydarzenia sportowe i kulturalne dla dzieci i dorosłych. Mieszkańcy mogą również korzystać z Warszawskich Linii Turystycznych – rejsu do Serocka i bezpłatnych promów. Rozwinięta również została Warszawska Żegluga Rekreacyjna. Dzięki niej warszawiacy w sezonie letnim uczestniczą w rejsach łodziami drewnianymi: batami, szkutami, krypami; katamaranem. Popularne są sporty wodne: kajakarstwo, wakeboard czy jazda na desce SUP.
Ponad 2 km odcinek nowych bulwarów to miejsce weekendowych spacerów i codziennych spotkań. Obecnie w budowie jest odcinek liczący 200 m w pobliżu mostu Świętokrzyskiego wraz z przebudową otoczenia symbolu Warszawy pomnika Syreny. Brzegi Wisły to także atrakcje dla rowerzystów, bowiem nadwiślański szlak rowerowy wzdłuż lewego brzegu liczy już 35 km, a ścieżka pieszo-rowerowa wzdłuż prawego brzegu Wisły 18 km.
Miasto z klimatem dla młodych
Samorząd stolicy robi wiele, aby warunki nauki w Warszawie były coraz lepsze. W ubiegłym roku wprowadził bezpłatną komunikację miejską dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, bezpłatną opiekę w miejskich przedszkolach i warszawski bon żłobkowy. To nowe formy finansowego wsparcia, z którego mogą korzystać warszawskie rodziny. Warszawa inwestuje co roku w edukację 1/5 całego budżetu miasta. W 2018 roku na edukację przeznaczyliśmy ponad 4 mld zł. W ciągu 12 lat wybudowaliśmy 43 żłobki, 46 przedszkoli i 15 szkół. W stołecznych publicznych szkołach i przedszkolach pracuje ponad 27,5 tys. nauczycieli. Od 2006 r. ich pensje wzrosły średnio o 59%, a pracowników obsługi o 77%. Natomiast warszawscy nauczyciele mają najwyższe dodatki motywacyjne – średnio to 600 zł miesięcznie.