Stanowisko Zarządu Związku Miast Polskich
w sprawie stanu epidemii CoViD-19
Nadzwyczajne posiedzenie Zarządu Związku w sprawie stanu zagrożenia epidemicznego odbyło się 17 marca 2020 r. w trybie telekonferencji, z udziałem 29 członków i 12 innych osób.
Zarząd Związku rozpatrzył problemy zgłoszone przez poszczególne miasta i na tej podstawie przedkłada Rządowi pakiet działań antykryzysowych, których przeprowadzenie usprawni pracę urzędów i miejskich jednostek organizacyjnych oraz funkcjonowanie społeczności lokalnych.
Pragniemy podkreślić, że samorządy gminne w Polsce realizują ponad połowę zadań i obowiązków publicznych, w tym bezpośrednie świadczenia na rzecz obywateli, które muszą być wykonywane w sposób ciągły, gdyż zaspokajają ich egzystencjalne potrzeby.
Do niniejszego stanowiska załączamy otrzymane z miast szczegółowe opinie i uwagi, na podstawie których sformułowaliśmy poniższe postulaty i propozycje.
- Zadaniem samorządów gminnych, które ma charakter państwowy, jest zapewnienie organizacji wyborów i referendów. W obecnych warunkach, które kształtują zarówno regulacje ustawy z dnia 2 marca 2020 r. i rozporządzeń wykonawczych, jak również zachowania i postawy poszczególnych osób, które - odpowiadając na apele m.in. rządu - unikają ryzyka zarażenia koronowirusem, przygotowanie i przeprowadzenie jakichkolwiek głosowań powszechnych w trybie określonym przez Kodeks wyborczy albo przepisy o referendach jest niemożliwe. Zwracamy uwagę na obowiązki, które wynikają z przepisów prawa i muszą być realizowane zgodnie z ustalonym kalendarzem, to znaczy na wiele tygodni przed wyznaczoną datą wyborów lub referendum.
- Niektóre przepisy zawarte w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. (Dz.U. 2020 r., poz. 374), wymagają zmian i uzupełnień, związanych z koniecznością pilnej realizacji zadań wynikających ze stanu zagrożenia epidemicznego. Wnosimy o dokonanie następujących zmian w ustawie:
a) uzupełnienie ustawy o finansach publicznych o przepis przejściowy, umożliwiający organowi wykonawczemu JST dokonywanie niezbędnych zmian w budżecie JST, w brzmieniu: „W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, zarząd jednostki samorządu terytorialnego może dokonywać zmian w uchwale budżetowej, zastrzeżonych do kompetencji organu stanowiącego jednostki, uwzględniając wysokość oraz rodzaj koniecznego wsparcia dla zadań wynikających ze stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii i bieżącego wykonania dochodów i wydatków budżetu tej jednostki.”;
b) uzupełnienie ustawy o finansach publicznych o przepis przejściowy, umożliwiający szybkie korzystanie z rezerwy celowej, w brzmieniu: „W przypadku stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, w celu realizacji zadań związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem CoViD-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, przepisu art. 259 ust. 2 i 3 nie stosuje się.” - Zgodnie z zapowiedziami, a także licznymi postulatami, ustawa z dnia 2 marca 2020 r. wymaga uzupełnień, które umożliwią usankcjonowanie działań proponowanych w celu ułatwienia obywatelom przetrwania okresu zagrożenia epidemicznego. Najważniejsze z nich dotyczą:
a) terminów załatwiania setek tysięcy spraw urzędowych, wynikających z kodeksu postępowania administracyjnego i ordynacji podatkowej;
b) innych terminów wynikających z obowiązującego prawa w tym zwłaszcza obligujących samorządy do sporządzania sprawozdań, prowadzania konsultacji itp. Dotyczy to m.in.:
- zmiany terminów określonych w § 34 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego (wydłużenie o co najmniej 90 dni);
- zmiany terminów składania i zatwierdzania sprawozdań z wykonania budżetu JST, określonych w ustawie o finansach publicznych (art. 265, 266, 267 i 270) o co najmniej 60 dni po ustaniu obowiązywania przepisów dotyczących stanu epidemii;
- zawieszenia przepisów dotyczących budżetów obywatelskich w roku 2020. - Znacznemu pogorszeniu ulega kondycja finansowa samorządów, zakłócona od początku roku z powodu ubiegłorocznych zmian ustawowych w podatku PIT, która w tej chwili jest dodatkowo zagrożona ze względu na spodziewane opóźnienia w płatnościach podatków i opłat lokalnych oraz dalsze zmniejszenie wpływów z PIT i CIT. W zakresie finansów JST postulujemy:
a) wprowadzenie części rekompensującej subwencji ogólnej, pokrywającej ubytki w dochodach własnych JST, spowodowanych następstwami epidemii;
zawieszenie na dwa lata wpłat JST do budżetu państwa, o których mowa w art. 29 ust 1, art. 30 ust. 1 i art. 70a ust 1 ufp (w ramach systemu wyrównawczego);
b) zawieszenie na 2 lata działania przepisów art. 242 i 243 ustawy o finansach publicznych. - Domagamy się, by krajowy pakiet wsparcia nie ingerował w podatki i opłaty lokalne, gdyż są one w zakresie kompetencji organów JST. Organy te pragną same podejmować działania zapewniające osłonę obywateli, zarówno w zakresie ulg, odroczeń i ewentualnych zwolnień, jak i w kwestii odstąpienia od naliczania i poboru odsetek za nieterminowe płatności, spowodowane stanem zagrożenia epidemicznego. Przepisy ogólne powinny zapewnić samorządom podstawy prawne do takich działań (np. niepobierania odsetek). W wąskim zakresie są one możliwe na podstawie prawa obowiązującego, jednak musi on być poszerzony.
- Problemem stało się zawieszenie działalności organów stanowiących JST w sytuacji zakazu zebrań i zgromadzeń, a również z powodu powszechnie występujących obaw o zdrowie. Wymaga to pilnego wprowadzenia przepisów umożliwiających wójtom, burmistrzom i prezydentom wykonywanie obowiązków rad, które nie są przez nie realizowane, a także podejmowanie decyzji, do których zwykle potrzebna jest uchwała lub zgoda organu stanowiącego. Proponujemy uzupełnienie ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o przepis w brzmieniu:
- „W przypadku braku możliwości zwołania organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego wszystkie sprawy należące do właściwości organu stanowiącego przejmuje organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego.” - Spowolnienie gospodarcze obejmuje także gospodarkę komunalną, która jest ważną częścią gospodarki kraju. Wprowadzany pakiet osłonowy musi dotyczyć również przedsiębiorstw komunalnych i pracujących dla gmin, ponieważ podmioty te zapewniają codzienną, bieżącą realizację podstawowych potrzeb ludności (woda, ścieki, ciepło, transport publiczny itp.).
- Nakładanie dodatkowych obowiązków na jednostki samorządu terytorialnego musi odbywać się w sposób zgodny z prawem oraz – w sytuacjach nadzwyczajnych – zdrowym rozsądkiem. Jeśli przedstawiciele strony rządowej (np. wojewodowie) oczekują od władz lokalnych współdziałania (np. przy organizacji miejsc odbywania kwarantanny), nie mogą żądać od JST wykonania zadań, które nie mieszczą się w zakresie ich kompetencji ani możliwości (np. kierowania osób do pracy przy zwalczaniu epidemii w miejscach kwarantanny).
- Strategiczne znaczenie dla ograniczania skutków wirusa SARS-CoV-2 ma sprawność działania podmiotów leczniczych, w tym samorządowych. W związku z tym zwracamy uwagę na pilną potrzebę zabezpieczenia szpitalom zdecydowanie większej liczby środków ochrony indywidualnej jednorazowego użycia dla personelu medycznego oraz wyposażenie ich w większą liczbę respiratorów i aparatury diagnostycznej, pozwalającej na wykonywanie testów na obecność wirusa powodującego CoViD-19. Niezbędne jest wprowadzenie zmian w zasadach kontraktowania świadczeń medycznych, uwzględniających fakt, iż wiele podmiotów leczniczych i osób wykonujących jednoosobowo zawody medyczne, nie z własnej winy nie będzie w stanie realizować umów z NFZ, ponosząc na bieżąco koszty podtrzymywania gotowości do wykonywania świadczeń medycznych.
- Załączone uwagi i postulaty miast wskazują na liczne inne problemy prawne i organizacyjne, związane z realizacją szczegółowych zadań publicznych, które w obecnych warunkach wymagają wprowadzenia rozwiązań nadzwyczajnych, zwłaszcza że często dotyczą ważnych spraw życiowych naszych mieszkańców (uczniów, rodziców, osób niepełnosprawnych, samotnych itp.).
Rządowi przekazaliśmy uwagi z: Krakowa, Wrocławia, Częstochowy, Sosnowca, Inowrocławia, Wołomina, Lublina, Jeleniej Góry, Śremu i Kielc.