W załączeniu prezentujemy raport „Średnie i małe miasta w Polsce - stan i potrzeby”, który został przyjęty jako dokument końcowy przez uczestników Kongresu Miast Małych i Średnich w Wałbrzychu. Powstał on w wyniku szerokiej konsultacji z prezydentami i burmistrzami oraz innymi przedstawicielami małych i średnich miast. Na przełomie marca i kwietnia br. odbyły się w 9 miastach regionalne konsultacje z udziałem przedstawicieli małych i średnich miast.
Raport został opracowany przez Biuro ZMP i formułuje wnioski oraz rekomendacje przedstawicieli miast do wykorzystania w pracach nad dokumentami strategicznymi i operacyjnymi w ramach Krajowej Polityki Miejskiej (KPM), Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz programami operacyjnymi nowej perspektywy finansowej UE.
W opinii przedstawicieli miast, delimitacja miast średnich, tracących funkcje społeczno-gospodarcze, przyjęta w SOR, utraciła swą aktualność ze względu na dynamiczne zmiany wskaźników, na których została oparta w 2013 r.
Program wsparcia dla miast małych i średnich (Program 2020+) powinien być:
- wydzielonym programem operacyjnym, zarządzanym na poziomie kraju;
- otwarty na miasta, które nie są ujęte na liście miast przyjętej w SOR, ale obecnie spełniają kryteria wzięte pod uwagę przy ustalaniu tej listy (przyjęte wskaźniki ulegają dynamicznym zmianom; należy też rozważyć aktualność samej listy wskaźników);
- oparty na koncepcji deglomeracji, w tym dekoncentracji administracji rządowej i regionalnej;
- oparty na zaproponowanej w projekcie KSRR zasadzie traktowania miast i obszarów wskazanych w tym Programie jako obszarów strategicznej interwencji (OSI), obowiązkowo uwzględnianych w RPO, programach sektorowych i w innych programach rządowych oraz funduszach celowych;
- wspierać rozwój przemysłu i usług miastotwórczych;
- objąć wszystkie miasta na obszarach zagrożonych trwałą marginalizacją;
- objąć miasta stanowiące centra rozwoju lokalnych usług dla obszarów wiejskich.
Problemy, które wymagają pilnego działania to:
- pogarszający się stan finansów miast;
- pogarszający się stan starej zabudowy wielu centrów małych i średnich miast;
- nieskuteczność nowych części polityki mieszkaniowej (Mieszkanie +, specustawa mieszkaniowa);
- brak narzędzi zintegrowanego planowania rozwoju przestrzennego, społecznego i gospodarczego;
- brak rozwiązań systemowych w zagospodarowaniu odpadów stałych;
- korekta planu wdrożenia wskaźników elektromobilności/transportu niskoemisyjnego;
- przeciwdziałanie nieuzasadnionemu, skokowemu wzrostowi cen energii, opłat za wodę, odpady.
Wyzwania stojące przed miastami to:
- brak polityki transportowej, zapewniającej połączenia niezbędne dla funkcjonowania obszarów funkcjonalnych oraz subregionów,
- zanieczyszczenie powietrza, wynikające z nieefektywnych rozwiązań w polityce energetycznej, transportowej i przestrzennej,
- depopulacja połączona ze starzeniem się społeczeństwa,
- brak mieszkań, które dla części młodych mieszkańców mogłyby stanowić zachętę do pozostania,
- utrata części tradycyjnych funkcji miastotwórczych, ukształtowanych w okresie PRL,
- upadek wielu lokalnych gałęzi gospodarki w latach 80. i 90. ubiegłego wieku.
Wnioski i rekomendacje dotyczą m.in. stabilizacji finansów miast jako warunku ich dalszego rozwoju. Dlatego proponuje się:
- wzrost kwoty części oświatowej subwencji ogólnej, w tym zrekompensowanie jej niedoszacowania w latach 2017 i 2018, a także powiązanie algorytmu jej podziału ze zmianami zakresu zadań oświatowych; przejęcie przez budżet centralny wypłaty wynagrodzeń w oświacie;
- podjęcie prac nad racjonalizacją podatku od nieruchomości (w tym powiązanie ze sposobem użytkowania gruntów, określonym w mpzp);
- przywrócenie zasady rekompensowania ubytków w dochodach własnych JST, spowodowanych przez zmiany ustawowe;
- wprowadzenie udziału JST w podatku VAT, poprzez zwrot nieodliczonego VAT-u od inwestycji dot. zbiorowych potrzeb mieszkańców oraz projektów unijnych w nowej perspektywie UE;
- przebudowę systemu korekcyjno-wyrównawczego, który łagodziłby zróżnicowanie potencjału finansowego gmin w stopniu umożliwiającym wykonywanie obowiązkowych zadań własnych na poziomie wynikającym z przyjętych standardów;
- zgodne z prawem finansowanie realizacji zadań zleconych, wg zaleceń Najwyższej Izby Kontroli;
- urealnienie wskaźnika pozwalającego na zaliczenie inwestycji do kategorii projektów unijnych (w art. 243 ust. 3a ustawy o finansach publicznych).
Rekomendacje dotyczą także porozumień terytorialnych, polityki transportowej, programu „Czyste powietrze”, współdziałania w obszarach funkcjonalnych (np. należy umożliwić normalny rozwój 152 miastom, które zostały sztucznie oddzielone od swego naturalnego otoczenia, poprzez połączenie tych miast z gminami „obwarzankowymi”), rewitalizacji zdegradowanych centrów miast, polityki mieszkaniowej, edukacji powiązanej z wymogami rynku pracy, ochrony środowiska, polityki społecznej państwa czy zarządzania miastami (wprowadzenie jednolitego zarządzania drogami i ruchem drogowym w granicach miasta przez burmistrza czy otwarcie dla miast średnich możliwości uzyskania statusu miasta na prawach powiatu).