Rezerwa drogowa podzielona

Opublikowano: 11.05.2023
droga-Swarzedz.jpg
KWRiST pozytywnie zaopiniowała podział 336 mln zł tzw. rezerwy drogowej przeznaczonej na zadania mostowe, drogi oraz promy. Organizacje samorządowe chcą przywrócenia dofinansowania do wysokości 50% kosztów zadania

11 maja br. upoważniony przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego Zespół ds. Infrastruktury, Urbanistyki i Transportu podzielił środki tzw. rezerwy drogowej. Jest to rezerwa subwencji ogólnej utworzona na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z 2003 r. o dochodach JST. Zespół przyjął propozycje uzgodnione wcześniej przez resorty: infrastruktury oraz finansów.

Środki rezerwy przeznacza się na dofinansowanie:

  • inwestycji na drogach publicznych powiatowych i wojewódzkich oraz na drogach powiatowych, wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu,
  • remontu, utrzymania, ochrony i zarządzania drogami krajowymi i wojewódzkimi w granicach miast na prawach powiatu.
  • utrzymania rzecznych przepraw promowych o średnim natężeniu ruchu w skali roku powyżej 2000 pojazdów na dobę (prom w Świnoujściu).

Na 2023 rok zaplanowano w budżecie państwa rezerwę w wysokości 335,9 mln zł. W zakończonym naborze JST przesłały ogółem 101 wniosków na łączną kwotę 386 mln zł. Po odrzuceniu wniosków, które nie spełniały ustalonych wspólnie przez  stronę rządową i samorządową kryteriów, dofinansowanie otrzyma 95 JST.

Będą dodatkowe pieniądze w rezerwie?

Ze względu na fakt, że pieniędzy w rezerwie jest za mało o blisko 39 mln zł na wszystkie zgłoszone i pozytywnie zweryfikowane wnioski, ustalono, że dofinansowanie nie wyniesie 50%, lecz zostanie obniżone o 11,12%.

Podczas dyskusji nad kryteriami w październiku 2022 roku przedstawiciele strony samorządowej proponowali, by podnieść poziom dofinansowania zadań powyżej 50% w związku z tym, że w ostatnich latach wpływało mniej wniosków i nie wszystkie środki rezerwy były wykorzystane. Na takie rozwiązanie nie zgodził się wiceminister infrastruktury, Rafał Weber. Jednocześnie zapewnił, że jeśli okazałoby się, że nie starczy pieniędzy na 50-procentowe dofinansowanie, to postara się o dodatkowe środki. Na spotkaniu Zespołu podtrzymał tę deklarację i zapewnił, że przesłał już w tej sprawie pismo do resortu finansów. Zapewnił też, że została przygotowana propozycja zmiany ustawy, umożliwiająca zwiększenie kwoty rezerwy z innego źródła.

Zespół podjął więc decyzję, że jeśli te dodatkowe środki uda się znaleźć, to pozytywnie zaopiniuje przyznanie zwiększonego do 50% kosztów dofinansowania.

Poniżej publikujemy wykaz dofinansowanych inwestycji

Załączniki:
Rezerwa drogowa - zestawienie

Partnerzy