Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2022 r. na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka, 17 proc. uczniów drugich klas podstawówki, określając swoje emocje i nastrój w minionym tygodniu, wskazało na poczucie smutku. 29 proc. uczniów klas szóstych odwoływało się do tej samej emocji, a do złego stanu zniechęcającego do aktywności aż 32 proc. Jeśli chodzi o licea i technika, to do tego rodzaju apatii przyznało się aż 49 proc. uczniów. Wskazywali oni również na przytłoczenie problemami (45 proc.) czy poczucie, że mają wszystkiego dość (44 proc.).
Według innego badania (przeprowadzonego w 2021 r. na zlecenie Krajowego Centrum Przeciwdziałania Uzależnieniom) trzema najczęściej doznawanymi trudnymi emocjami wymienianymi przez uczniów szkół ponadpodstawowych było zdenerwowanie i rozdrażnienie (72 proc.), zniechęcenie i znużenie (62 proc.) oraz bezradność (57 proc.).
Co siódme dziecko w Polsce odczuwa niezadowolenie ze swojego życia w stopniu zagrażającym jego zdrowiu psychicznemu – alarmuje Rzecznika Praw Dziecka. Gorsze samopoczucie mają starsze dziewczęta i młodzież z dużych miast. Połowa młodych ludzi nie akceptuje samych siebie. Wyniki ogólnopolskiego naukowego badania jakości życia dzieci i młodzieży, zleconego przez Rzecznika Praw Dziecka, wykazują także na bardzo niepokojący stan psychiczny młodych z rodzin o niższym statusie majątkowym.
Przedmiotem rozmów podczas najbliższego spotkania Komisji Polityki Społecznej ZMP będzie młodzież i różnego rodzaju problemy psychiczne, z którymi boryka się od czasu pandemii.
„Co wiemy o młodzieży” - na to pytanie będzie starał się odpowiedzieć Wojciech Zarzycki, ekspert Związku Miast Polskich. Prelekcję na temat uzależnień behawioralnych dzieci i młodzieży wygłosi Małgorzata Rożniata, certyfikowana psychoterapeutka, ekspertka w dziedzinie psychologii dzieci i młodzieży