Głównym celem spotkania było przedstawienie problematyki sukcesji firm rodzinnych i ich rozwoju z kilku różnych perspektyw: samych jednostek samorządowych, ale i instytucji otoczenia biznesu, organizacji samorządowych, doradców oraz samych zainteresowanych, czyli firm rodzinnych. Spotkanie było częścią projektu „Success Road” pod tytułem „Sukcesja w firmach rodzinnych. Wyzwanie dla przedsiębiorców, samorządów i instytucji otoczenia biznesu”.
Podczas spotkania o tym, jak instytucje otoczenia biznesu wspierają firmy rodzinne w budowaniu świadomości sukcesyjnej oraz wyzwaniach w rozwoju, mówił Tomasz Budziak na przykładzie działań swojej instytucji, wiceprezes Zarządu Stowarzyszenia Inicjatywa Firm Rodzinnych, które działa już od 15 lat. Mottem tego Stowarzyszenia jest „łączymy, by budować”. Wiele modelowych działań udało się wypracować ze Związkiem Miast Polskich, dzięki wspólnie realizowanemu projektowi, który zakończył się rok temu. Wiceprezes przypomniał, że właśnie dziś odbywa się w Sejmie pierwsze czytanie projektu ustawy o fundacjach rodzinnych, która będzie ważnym domknięciem pewnego zestawu narzędzi prawnych, przygotowanych w wyniku działalności IFR i innych środowisk, aby dostosować polskie otoczenie prawne do potrzeb rodzimego biznesu rodzinnego. Jak jednak zwrócił uwagę T. Budziak, same przepisy prawne to za mało.
Są firmy, w których nie byłoby sukcesu bez rozsądnego pielęgnowania rodzinnych, niekiedy kilkudziesięcioletnich tradycji. Klucz do dobrych rezultatów to sprawna sukcesja, czyli przekazanie sterów w ręce kolejnych członków rodziny – dzieci, wnuków lub innych krewnych, którzy zaczynają działać w zgodzie z wcześniejszymi wartościami i z zapasem świeżych sił. Firmy rodzinne to też ważny kapitał – budują tożsamość miast, utrzymują cenne dla lokalnej gospodarki biznesy i na stałe trafiają do pamięci mieszkańców, którzy tak samo przez kilka pokoleń potrafią korzystać z produktów i usług tych samych wykonawców.
O tym, jak samorządy mogą wspierać firmy rodzinne w obszarze zmiany pokoleniowej i budowania silnych przedsiębiorstw oraz jak to robić, opowiedziała Monika Antkowiak z Gdyńskiego Centrum Wspierania Przedsiębiorczości (GCWP). Gdyńskie działania na rzecz sukcesji w przedsiębiorstwach oraz projekty dotyczące firm rodzinnych stawiane za wzór dla innych. Temu, jak w mieście wspiera się wielopokoleniowe działalności, przyglądały się osoby związane z mazowieckim projektem „Success Road”. To jedne z kluczowych inicjatyw podejmowanych w ostatnim czasie przez GCWP.
Gdyńskie działania na rzecz sukcesji w przedsiębiorstwach oraz projekty dotyczące firm rodzinnych stawiane za wzór dla innych. Temu, jak w mieście wspiera się wielopokoleniowe działalności przyglądały się osoby związane z mazowieckim projektem „Success Road”. To jedne z kluczowych inicjatyw podejmowanych w ostatnim czasie przez Gdyńskie Centrum Wspierania Przedsiębiorczości.
Powstała odrębna marka – Gdyńska Firma Rodzinna. Przedsiębiorcy w czasie realizacji działań zdobyli wiedzę z zakresu efektywnego zarządzania, przekazywania kompetencji, konkurencyjności, pomiarów zysku ekonomicznego, sukcesji czy analizy ryzyka. O tym, czym jest sukcesja i jakie ma znaczenie dowiedzieli się też m.in. uczniowie szkół średnich czy studenci lokalnych uczelni. Dzięki cyklowi „Akademia Dobrej Marki”, gdyńskie firmy rodzinne zyskały know-how niezbędne do wzmocnienia swojego wizerunku w sieci i poza nią. Opracowano Lokalny Program Operacyjny Rozwoju Firm Rodzinnych, w którym sprecyzowano cele do osiągnięcia, powołano ekspercki zespół ds. przedsiębiorczości rodzinnej przy prezydencie Gdyni. To także spotkania, wizyty studyjne w przedsiębiorstwach i kampanie promocyjne – w tym chociażby „Wtorki z rodzinnymi”, czyli cykl krótkich filmów prezentujących gdyńskie firmy wielopokoleniowe i ich historie (ponad 30 materiałów wideo, które można było zobaczyć m.in. w kanałach projektu oraz na Gdynia.pl) - więcej w załączonej prezentacji.
Z kolei Janusz Szewczuk, doradca strategiczny ZMP i Tomasz Kayser, doradca sektorowy ZMP omówili doświadczenia we wsparciu firm rodzinnych, które posiadają organizacje samorządowe, takie jak Fundacja Miasto i Związek Miast Polskich. Eksperci wskazywali, że samorządy powinny w kształtowaniu relacji z firmami rodzinnymi wyjść poza tradycję i stać się inicjatorami działań opartych na zaangażowaniu środków wielu partnerów oraz katalizatorami tworzenia klimatu sprzyjającego uruchamianiu firm rodzinnych w oparciu o zaangażowanie zasobów niezależnych podmiotów. Ponadto powinny pełnić funkcje facylitatorów-pośredników i ułatwiać kontakty oraz nawiązywania współpracy wewnątrz środowisk (np. między przedsiębiorcami) jak i pomiędzy środowiska (nauka/biznes/NGO/administracja). Ważne jest również to, aby relacje budować na zasadach partnerskich, zakładających niezależność stron współpracy, dobrowolność angażowania własnych środków, współdecydowania.
Natomiast o roli doradców prawnych w procesach sukcesji i budowaniu trwałych i silnych firm rodzinnych – Grabowski i Wspólnicy Kancelaria Radców Prawnych sp.k., powiedział dr Rafał Trzeciakowski – radca prawny w GWLAW.
Więcej w załączonych prezentacjach.
Aby otrzymać prezentację SUKCESJA W FIRMIE RODZINNEJ dr. Rafała Trzeciakowskiego można się skontaktować się z zespołem GWLAW z prośbą o udostepnienie prezentacji pod adresem: ewelina.sobolewska@gwlaw.pl.