Rezygnując z zatrudniania informatyków w placówkach oświatowych oraz zawierania kontraktów na obsługę z firmami komercyjnymi powołano zespoły informatyków zatrudnionych w Urzędzie Miasta Lublin w wydziale Informatyki i Telekomunikacji, które realizują zadania informatyczne jednostek na określonym terytorialnie obszarze miasta. CKC przyczyniły się do transformacji cyfrowej w lubelskiej oświacie oraz wsparcie jednostek organizacyjnych miasta.
Rozwiązanie to wprowadziło jednolite cyfrowe standardy w Gminie Lublin w tym:
- centralną obsługę informatyczną jednostek
- standaryzację oprogramowania w jednostkach
- standardy wyposażenia i zakupów sprzętu teleinformatycznego
- jednolity system zarządzania relacjami z użytkownikami – uczniami, rodzicami, nauczycielami, administracją dla 160 tysięcy użytkowników
- zarządzanie uprawnieniami do systemów dla wszystkich użytkowników
- dostęp do ekspertów poprzez centralny system Help Desk
- wsparcie obsługi zgłoszeń poprzez 7 geograficznie rozmieszczonych Centrów Kompetencji Cyfrowych 36 pracowników dla całej lubelskiej oświaty
- wspólny centralny, bezpieczny dostęp do usług szerokopasmowych dla wszystkich jednostek z gigabitowymi przepływnościami.
- centralny system cyberbezpieczeństwa
Podstawą działalności jest Uchwała Rady Miasta Lublin o wspólnej obsłudze zrealizowana w zakresie wsparcia oświaty w całości. W lubelskich jednostkach oświatowych nie ma już etatów informatyków, a kompetencje te przejęli eksperci z Centrów Kompetencji Cyfrowych pozostających w strukturze Urzędu. W efekcie z ponad 70 osób zaangażowanych w obsługę informatyczną oświaty oraz kilkunastu umów z firmami obsługę informatyczną prowadzi 36 pracowników wydziału IT Urzędu Miasta Lublin. Personel nowych zespołów CKC stanowią w większości pierwotni pracownicy szkół, którzy po przeszkoleniu i wdrożeniu znacznie podnieśli swoje kompetencje i mają szanse na szeroki rozwój zawodowy w profesjonalnym zespole IT.
Wdrażanie scentralizowanego zintegrowanego środowiska teleinformatycznego rozpoczęło się w 2020 roku i system jest nadal utrzymywany i rozwijany. Uruchomienie pierwszych dwóch Centrów Kompetencji Cyfrowych nastąpiło w styczniu 2022, ostatnie jednostki tego typu utworzono w styczniu 2025. Całość procesu transformacji przeprowadzili pracownicy urzędu i jednostek organizacyjnych.