– Tego rodzaju współpraca miast historycznych w obszarze zarządzania turystyką jest bardzo cenna. Z roku na rok Lublin staje się coraz bardziej popularny wśród turystów, zarówno z Polski jak też z zagranicy. Szacowana liczba osób, które zatrzymały się we wszystkich lubelskich obiektach noclegowych w 2019 roku wyniosła blisko 600 tys. osób. Turyści przyjeżdżają tu by poznawać historię i ciekawe miejsca, wziąć udział w licznych wydarzeniach kulturalnych, posmakować lokalnej kuchni czy po prostu poczuć kameralną atmosferę miejsca – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Wielowiekowe dziedzictwo oraz silna oferta turystyczna miast historycznych wzmacniają tożsamość mieszkańców, budują ich markę, przyczyniają się do rozwoju gospodarczego. Z drugiej strony, miasta historyczne stają przed wyzwaniem, które niesie za sobą coraz intensywniejszy ruch turystyczny. Celem projektu Miasta Historyczne 3.0 jest wymiana wiedzy, dyskusja nad problemami, doświadczeniami, rozwiązaniami stosowanymi w miastach historycznych w aspekcie rozwoju turystyki dla poszukiwania wspólnych narzędzi zrównoważonego rozwoju. Współczesny, coraz intensywniejszy ruch turystyczny stawia szereg wyzwań celem pogodzenia jakości życia mieszkańców z atrakcyjnością dla odwiedzających.
Projekt, z inicjatywy Krakowa, powstał w 2018 roku zainicjowany międzynarodową konferencją „Mieszkańcy a odwiedzający - w poszukiwaniu jakości i komfortu”. W kolejnym roku odbyła się debata miast polskich nad zjawiskiem najmu krótkoterminowego. W dniach 11-12 marca 2020 r. odbędzie się kolejna konferencja „W poszukiwaniu turysty premium”.