Dnia 3 sierpnia 2016 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Finansów ZMP.
I. W pierwszej kolejności Komisja zajęła się tematyką dot. jednolitego pliku kontrolnego w powiązaniu z centralizacją VAT, przede wszystkim w odniesieniu do pisma skierowanego do Związku Miast Polskich z dnia 7.07.2016 roku z Puław.
W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowej jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne ( dot. podatników VAT obowiązanych do prowadzenia ewidencji podatku naliczonego i należnego ) mają obowiązek do 25 sierpnia w oparciu o artykuł 82. § 1b) Ordynacji podatkowej bez wezwania organu podatkowego przekazać Ministrowi Finansów ewidencję vat-owską za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Z interpretacji ogólnej Ministra Finansów PK4.8012.55.2016 z dn. 20 czerwca br wynika, że duże jednostki samorządu terytorialnego czy jednostki organizacyjne – te które mają średnie zatrudnienie pow. 250 osób. i roczny obrót netto pow. 50 mln zł netto muszą przekazywać do 25 sierpnia br ewidencję vat-owską bez wezwania organu podatkowego do MF. Pozostałe JST korzystają z okresu przejściowego dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
Z uwagi na planowaną centralizację w podatku VAT w JST od 1 stycznia 2017roku obowiązek wynikający z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej dotyczyć będzie wszystkich JST.
Skarbnicy Unii Metropolii chcą przekonać Ministra Finansów, żeby JPK ( art. 193a Ordynacji podatkowej)na żądanie organu podatkowego przekazywać tylko wyłącznie pod kątem VATu. Nie przekazywać w szerokim zakresie , zgodnie z art. 193a Ordynacji podatkowej JPK obejmuje księgi rachunkowe, magazyny, wyciągi bankowe, i faktury VAT. Wyjaśnienia Ministra Finansów z dnia 29 lipca br – obowiązek dotyczy wyłącznie faktur sprzedaży (podatek należny).
W tym zakresie ważne byłoby poparcie innych organizacji samorządowych dla propozycji Komisji Skarbników Unii Metropolii.
Komisja Finansów postuluje aby Zarząd ZMP wsparł pomysł, aby raportowanie na żądanie organów skarbowych(JPK) było tylko w zakresie ewidencji VAT, nie w takim szerokim zakresie jak jest zapisane w art. 193a Ordynacji podatkowej.
Następne spotkanie Komisji odbędzie się w dniu 22 września br. podczas XIV Forum Kapitału i Finansów w Katowicach, proponowana wstępnie godz. 15.00. Na spotkaniu będą omawiane m.in. – sprawa centralizacji podatku VAT i zapoznanie ze stanowiskiem Krajowej Rady RIO ( odpowiedź na pismo Komisji z dnia 31 maja br.,
- poparcie postulatów Komisji Skarbników Unii Metropolii w zakresie raportowania w myśl art. 193a Ordynacji podatkowej, gdy będzie możliwość zorganizowania wspólnej Komisji z Komisją Skarbników UM.
Jednocześnie Komisja chciałaby zaprosić na posiedzenie w dniu 22 września br. przedstawicieli Departamentu Rachunkowości MF oraz Departamentu VAT-u, i Departamentu ST MF.
II. 31 maja 2016 roku zostało wysłane pismo do Pani Grażyny Wróblewskiej, Prezes RIO, Przewodnicząca Krajowej Rady RIO o wyrażenie opinii w temacie dwóch kwestii związanych z centralizacją rozliczeń podatku VAT (pismo w załączeniu).
W miesiącu wrześniu powinna zostać przygotowana odpowiedź na to pismo, a wydane w nim wytyczne umożliwiłyby miastom ewidencjonowanie dochodu w jednolity sposób oraz ujęcie rozliczenia VAT na tym samym poziomie – jednostka lub organ.
III. Problem zgłaszany przez Komisję Finansów Publicznych i ZMP, dotyczył art. 9 kodeksu karno-skarbowego, nie został jednak rozwiązany pozytywnie dla JST , gdyż w specustawie o VAT brak zapisów w tym zakresie. Jedynie co zostało uwzględnione w specustawie to, że nie ma wymogu składania przez JST „oświadczenia” tylko jest wprowadzona forma „informacja” , dotyczy załączników do ustawy.
IV. Strona samorządowa postuluje o modyfikację art. 207
Problem dotyczy odliczenia podatku VAT z wykorzystaniem tzw. współczynnika i pre-współczynnika – w tym zakresie jest stanowisko Śląskiego Związku Gmin i Powiatów , które zostało przekazane do Ministerstwa Finansów.
JST występując obecnie o środki unijne, winno we wniosku o dofinansowanie określić wysokość wydatków kwalifikowanych , w tym wysokość podatku Vat do odliczenia z wykorzystaniem współczynnika i prewspółczynnika. Wielkości podatku Vat do odliczenia są wartościami prognozowanymi, gdyż zgodnie z przepisami vat , wielkość współczynnika ustala się na podstawie danych z roku poprzedniego, natomiast wielkość prewspółczynnika na podstawie danych z dwóch lat.
Zatem składając wniosek o dofinansowanie środkami UE można przeszacować wielkość podatku Vat do odliczenia, a zatem przy końcowym rozliczaniu projektu może wystąpić koniczność zwrotu dotacji przez JST.
Zwrot dotacji z środków UE określony jest w art. 207 ustawy o finansach publicznych, w katalogu tego artykułu wszystkie zwroty dotacji obarczone są koniecznością naliczenia odsetek z tytułu naruszenia przepisów i zasad udzielenia dotacji.
Postulat ŚZGiP – zmodyfikować zapis art. 207 ustawy o finansach publicznych, zwrot dotacji z powodu przeszacowania wielkości podatku VAT do odliczenia z wykorzystaniem współczynnika i prewspółczynnika – bez odsetek , jako okoliczność obiektywna.
Odpowiedzi na pismo ŚZGiP dotychczas nie ma. Zostało obiecane na spotkaniu w MF, że ujęte to będzie w wytycznych do stosowania środków unijnych. Odpowiedź na pismo Śląskiego Związku zostanie przekazana, nie wcześniej niż w miesiącu wrześniu. Jeśli ŚZGiP i taką odpowiedź otrzyma, zostanie ona również przekazana także Związkowi Miast Polskich, po uzgodnieniu z Dyrektorem Biura ŚZGiP.
V. Projekt nowelizacji ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych. Projekt rozszerza kompetencje RIO.
Na ostatnim Zarządzie ZMP została wstępnie ustawa opiniowana i została zaopiniowana negatywnie.
Zmiany które m.in. będą dotykały JST
- kontrola spółek komunalnych pod kątem zadłużania się
- zmiana kryteriów kontroli: legalność i celowość do zadań zleconych teraz będą miały rzetelność i gospodarność do zadań własnych
- kierownik jednostki jest zobligowany do udostępniania informacji i przewidziane są sankcje za nieudostępnienie informacji oraz nieterminowe odpowiadanie. Zapisany został obowiązek terminowego odpowiadania na zadane pytania, jest wprowadzona sankcja za nieudzielenie odpowiedzi na wystąpienie pokontrolne RIO.
- nie jest określone w jaki sposób będzie badane wykorzystywane kryterium gospodarności, kryterium gospodarności w ustawie o RIO nie jest zdefiniowane.
Komisja Finansów wnioskuje, aby w propozycji projektu nowelizacji ustawy pojawiła się definicja pojęcia gospodarności lub wykreślenie tego kryterium.
VI. Informacja o projekcie zmiany rozporządzenia w sprawie klasyfikacji środków trwałych.
Informację sporządziła S.Kluczyńska
Biuro ZMP