Dnia 19 listopada 2015 roku w Warszawie odbyło się posiedzenie Komisji Finansów ZMP. Po przywitaniu wszystkich zebranych Pani Janina Bronikowska-Radosz, Przewodnicząca Komisji Finansów, wyjaśniła, że pomimo braku projektu ustawy o centralizacji vat, który miał być przedmiotem spotkania Komisji, chciałaby przekazać istotne informacje uzyskane w trakcie spotkania z przedstawicielami m.in. Departamentu Podatku od Towarów i Usług w MF, które odbyło się dnia 3 listopada 2015 roku.
Ministerstwo przygotowuje ekstra ustawę pod kątem centralizacji vat-u po wyroku TE jak również po stanowisku sądu w zakresie zakładów budżetowych. Ani jednostka budżetowa ani samorządowy zakład budżetowy nie może być odrębnym podatnikiem vat, jedynym podatnikiem jest jednostka samorządu terytorialnego. Przygotowywany na tę okoliczność projekt ustawy, miał być przekazany do informacji po 15 listopada br., nie ma jednak tego projektu , choć znany jest już tytuł ustawy: ustawa o szczególnych zasadach zwrotu przez jednostki samorządu terytorialnego środków unijnych uzyskanych na realizację ich zadań oraz wykonywania przez nie rozliczeń w podatku od towaru i usług.
Założenia jakie miały się znaleźć w tej ustawie - wg informacji uzyskanych z ministerstwa na spotkaniu :
•ma być w projekcie ustawy uregulowana kwestia tzw. następcy prawnego
•uregulowana kwestia kas fiskalnych - te jednostki które korzystają ze zwolnienia, to zwolnienie ma obowiązywać do końca 2016 roku
•kwestia wyrejestrowania z mocy prawa wszystkich dotychczasowych jednostek organizacyjnych na mocy ustawy (te które jednostki były czynnymi podatnikami vat-u mają być wyrejestrowane na mocy tej ustawy)
•kwestia współczynnika - ma być liczony oddzielnie dla każdej z jednostek
•ma być pokazany też okres karencji - po wyroku TE (29.09.2015) pokazał się komunikat Ministra Finansów, w którym Ministerstwo powiedziało, że do końca czerwca 2016 roku daje możliwość zastanawiania się, w którym kierunku jednostki pójdą. W trakcie spotkania 3 listopada br. strona samorządowa pokazała, że okres półroczny z punktu widzenia ST nie będzie dobry. Wymaga to zmian organizacyjnych w danej JST (tak jak w przyp. Poznania) ale wymusza to konieczność regulacji innych aktów prawa, poza ustawą która ma być na te okoliczność przygotowana to należy zastanowić się czy nie należało by dokonać modyfikacji w zakresie jednostek organizacyjnych w ustawie o finansach publicznych i czy nie należałoby dokonać pewnych zapisów w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości. Podczas wymiany doświadczeń okazało się, że przy tej konsolidacji tam gdzie są zakł. budżetowe będzie to problem – nie ma ścieżki prawnej żeby zwrócić vat do zakładu budżetowego . W związku z tym, strona samorządowa widzi konieczność zmiany ustawy o finansach publicznych.
•kwestia przejęcia ciężaru zwrotu vat na skutek zmiany formuły rozliczania ale nie na skutek błędów jst czy jednostki organizacyjnej przez Skarb Państwa – budżet państwa przejąłby ciężar rozliczenia się w zakresie konieczności zwrotu w tej części środków, które jst otrzymało jako refundacja czy jako dotacja pod warunkiem, że jst się nie cofnie i pod warunkiem, że nie będzie to skutkiem błędu jst (nie przestrzegania ustawy prawo zamówień publicznych czy wynikających z naruszenia procedur prawnych).
W wyniku rozmów jest szansa, że centralizacja być może pojawi się na końcówce roku z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2017 roku.
Kolejne wnioski ze strony samorządowej omawiane na spotkaniu 3 listopada:
•kwestia rachunku wyodrębnionego – rachunek dochodów własnych jednostek działających na bazie ustawy o systemie oświaty – jest to na zasadzie dobrowolności, kiedy rada może to z tego korzysta. Co w takim układzie z takimi wyodrębnionymi rachunkami w przypadku centralizacji – jak do tego podejść?
•strona samorządowa sugerowała, aby dać generalne rozwiązanie w zakresie szczególnych zasad rachunkowości oraz doprecyzować czy zmodyfikować rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości - aby w wszystkich jst było przyjęte jednolite rozwiązanie
•jak jst mają traktować dochody i jak wydatki – konieczność doprecyzowania czy dochody netto czy brutto nie ma jako takiego określenia zgodnie z ustawa o finansach publicznych nie jest tam powiedziane czy to netto czy brutto – w różnych miastach jest w efekcie różnorodne podejście. W ustawie o podatkach przychód jest określany jako netto
•wniosek o wprowadzenie do spec ustawy deklaracji cząstkowej.
Drugi przewidywany temat w porządku obrad Komisji Finansów ZMP, to projekt rozporządzenia w sprawie pre-współczynnika. Według planów MF ma wejść w życie od 1 stycznia 2016 roku. Najważniejsza propozycja strony samorządowej jest taka, aby projektu tego rozporządzenia nie wprowadzać na siłę od 1 stycznia 2016 roku, tylko żeby połączyć centralizacje z pre-współczynnikiem – czy MF wysłucha tych kwestii to jst będą informowane na bieżąco.
Przedstawiciele Urzędu Miasta stołecznego Warszawy wyrazili opinię, że projekt dot. pre-współczynnika jest kontrowersyjny i ma miejsce tylko na krótki okres czasu. Bo ustawa o centralizacji vat ustanawia, ze jest tylko jeden podatnik vat w gminie, a w rozporządzenie dotyczy wszystkich jednostek organizacyjnych jst . Jest więc wątpliwe czy powinno wyjść takie rozporządzenie, jest bowiem niespójność w projektach ustaw.
Dyrektor Biura ZMP poinformował Członków Komisji, że w przyszłym tygodniu tj. środa (tj. 25.11.2015) odbędzie się ponownie pierwsze czytanie obywatelskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jst , (temat dotyczy rekompensaty utraty z tytułu zmian w PIT).
W związku z tym, iż kilku przedstawicieli Komisji Finansów jest w zespole roboczym w sprawie vat, ustalono, że po każdym spotkaniu grupy roboczej Członkowie Komisji mailowo otrzymają informacje ze spotkania. Spotkania Komisji Finansów miałyby się odbywać raz na półtora miesiąca - raz na dwa miesiące, w czwartki, w Warszawie. Na początku roku 2016 spotkanie planowane jest w styczniu.
Informację sporządziła Sylwia Kluczyńska
Biuro ZMP