KOMUNIKAT W ZWIĄZKU Z NOWYM MAILINGIEM POCZTY POLSKIEJ
W dniu dzisiejszym trafiają do Państwa zaadresowane ogólnie do organów wykonawczych gmin maile z Poczty Polskiej, zawierające „wniosek o przekazanie danych ze spisu wyborców, o którym mowa w art. 26 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2019 r., poz. 684 z późn. zm.)”.
1. W powołanym paragrafie 4 art. 26 mówi się, do czego służy spis wyborców („do przeprowadzenia głosowania”). Natomiast w art. 33 Kodeksu wyborczego znajduje się delegacja dla ministra właściwego do spraw wewnętrznych do wydania rozporządzenia, które określi m.in.:
„sposób sporządzenia i udostępniania spisu wyborców, ustalając w szczególności:
a) wzór spisu wyborców,
b) metody aktualizacji spisu wyborców,
c) wzór wniosku o udostępnienie spisu wyborców.
Aktualnie obowiązuje rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z dnia 29 grudnia 2014 r. w sprawie spisu wyborców (Dz.U. 2015, poz. 5, ze zmianą), które określa m.in. wzór spisu wyborców (część A i część B), w tym dane, które spis zawiera oraz układ tych danych (w formie graficznego załącznika). Rozporządzenie nie określa warunków technicznych, jakie powinien spełniać spis, w tym zwłaszcza jego ewentualna forma elektroniczna.
2. Wniosek Poczty Polskiej, abstrahując od jego legalności i kontekstu prawnego, dotyczy:
a) szerszego niż we wzorze zawartym w rozporządzeniu zakresu danych osobowych,
b) innego układu danych zawartych w spisie oraz danych dodatkowych,
c) szczegółowych wymagań dotyczących sposobu przygotowania tych danych,
d) wymagań technicznych dotyczących przekazywanych plików cyfrowych.
[W załączeniu pismo Poczty Polskiej z zaznaczeniem żądanych danych:
- które znajdują się w części A spisu (kolor zielony),
- które mogą występować w spisie wyborców zamiennie z innymi (PESEL / data urodzenia) (kolor żółty),
- których nie ma w spisie, a zostały określone we wniosku jako „obowiązkowe” (kolor czerwony).]
3. Nie ulega wątpliwości, że wniosek dotyczy de facto sporządzenia nowego rodzaju spisu, którego wykonanie w ciągu dwóch dni roboczych nie jest możliwe, zwłaszcza w większych miastach.
4. Nawet gdyby przyjąć, że art. 99 ustawy z 16 kwietnia, na którą powołuje się Poczta Polska, jest legalny, mówi on o udostępnieniu danych z rejestru / spisu „będącego w dyspozycji”. Przepis ten nie przewiduje tworzenia całkowicie nowych rodzajów spisów (o innej, poszerzonej zawartości, w innym układzie, przygotowanych w inny sposób). Jest to podkreślone w opracowanej na nasze zlecenie opinii prawnej.
5. Wiadomo nam również, że firmy informatyczne, obsługujące niektóre urzędy, nie widzą możliwości przygotowania danych w żądany sposób w ciągu dwóch dni i zapowiadają odmowę wykonania takiej usługi.
Biuro ZMP, 24.04.2020