Jak rozwijać miejską sieć ładowania samochodów elektrycznych? Na ten temat rozmawiali uczestnicy Forum Innowacyjnego Transportu. Spotkanie odbyło się 3 czerwca w formule online.
FPPE, przy wsparciu Związku Miast Polskich, zorganizowała kolejne spotkanie w ramach Forum Innowacyjnego Transportu. Tym razem rozmawiano o budowie infrastruktury do ładowania w miastach. Po raz kolejny zorganizowano spotkanie z przedstawicielkami i przedstawicielami samorządów, aby porozmawiać o przyszłości i perspektywach rozwoju transportu elektrycznego. Tematem przewodnim spotkania będzie metodyka rozbudowy infrastruktury ładowania w miastach, podparta analizą przykładów z wybranych miast europejskich.
Podczas Forum zaprezentowano Raport „Prądem w smog. Jak rozwijać infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych”
W raporcie opracowanym przez Fundację Promocji Projektów Elektrycznych przeanalizowano 3 różne modele rozwoju infrastruktury. Przedstawiono pomysły władz Utrechtu, Londynu i Oslo. W raporcie omówiono także możliwość adaptacji wybranych rozwiązań do Polski traktując doświadczenia zachodnich miast jako punkt wyjścia dla rekomendacji dla polskich samorządów.
Przed Europą cel osiągnięcia neutralności klimatycznej do roku 2050, do tego czasu musimy niemal całkowicie zdekarbonizować większość sektorów gospodarki, w tym transport drogowy. Odpowiedzią jest przechodzenie na elektromobilność – to jedyna dojrzała i szeroko dostępna technologia. Dynamicznie rozwijający się rynek aut elektrycznych i postępująca elektryfikacja transportu sprawia, że miasta już dzisiaj powinny systemowo myśleć o rozwoju infrastruktury ładowania. To rodzi pytania o optymalne modele budowy, rozwoju i zarządzania niezbędnej infrastruktury.
Raport, którego autorem jest Jacek Mizak — Senior Advisor w FPPE – jest odpowiedzią na wiele z tych pytań. Chociaż nie daje konkretnych rekomendacji dla każdego miasta w Polsce, to pokazuje ścieżki i kluczowe elementy dla dobrze działającej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych w mieście.
Przy utrzymaniu obecnego tempa wzrostu rozwoju rynku samochodów elektrycznych w Polsce, zapotrzebowanie na infrastrukturę będzie dynamicznie rosło. Na koniec 2019 r. wskaźnik liczby pojazdów elektrycznych przypadających na jeden ogólnodostępny punkt ładowania wynosił 4,76, ale już na koniec 2021 r. wartość wskaźnika wyniosła 10,04. Oznacza to, że w ciągu zaledwie dwóch lat liczba pojazdów elektrycznych przypadająca na jeden ogólnodostępny punkt ładowania wzrosła dwukrotnie.
W miastach rozwój infrastruktury publicznej jest szczególnie ważny– to w nich najwięcej osób jest pozbawionych możliwości ładowania na prywatnym miejscu parkingowym, postojowym czy w garażu. Skala wyzwania jest duża, a czas nie działa na korzyść miast. Obecnie oczekiwanie na budowę przyłącza przez operatora sieci dystrybucyjnej w niektórych przypadkach sięga nawet 3 lat.
- Dobrze jest uczyć się na doświadczeniach innych i wybierać rozwiązania sprawdzone, najbardziej odpowiadające specyfice i potrzebom danego miasta. Bez przemyślanej polityki miejskiej infrastruktura będzie powstawać tam, gdzie będzie najłatwiej ją wybudować – ale to nie zawsze oznacza miejsce, w którym będzie najbardziej potrzebna – mówi Marcin Korolec, prezes FPPE.