Członkowie Zarząd podczas posiedzenia on-line dyskutowali na temat niezbędnych zmian, które należy wprowadzić do projektu ustawy o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (druk sejmowy nr 299). Efektem tej dyskusji było przyjęcie stanowiska (w załączeniu).
Prezes ZMP, Zygmunt Frankiewicz podkreślał, że mimo iż miasta zgłosiły bardzo wiele uwag, należy się skupić na tych najważniejszych. Jeśli zostaną one sformułowane w postaci zapisów legislacyjnych, istnieje szansa na ich wniesienie do projektu podczas obrad Senatu RP, które odbędzie się 30 marca br.
Podczas posiedzenia poruszono kwestię przepisów dotyczących pracy organów stanowiących i wykonawczych w czasie epidemii. Zarząd poparł przede wszystkim zwiększenie uprawnień operacyjnych burmistrzów i prezydentów (art. 15zn, 15zo i inne). Zdaniem reprezentantów miast, na przykład kompetencje dotyczące targowisk powinny być w gestii prezydentów i burmistrzów, a nie organów stanowiących.
Przedstawiciele miast zaakceptowali zapisy zawarte w art. 15zzr projektu, dotyczące biegu terminów wynikających z prawa cywilnego i administracyjnego, jednak zwracali uwagę, że zawieszenia albo wydłużenia wymagają liczne inne terminy, wynikające z obowiązujących przepisów prawa, na przykład związane z raportem o stanie gminy, z przepisami dotyczącymi udzielania informacji publicznej czy ze składaniem oświadczeń majątkowych.
Uwagi prezydentów i burmistrzów zasiadających w Zarządzie dotyczyły też zamówień
publicznych. Chodzi m.in. o wzmocnienie i ukonkretnienie zapisów zawartych w art. 6 ustawy z dnia 2 marca, ponieważ zarówno jego brzmienie jak i opublikowane wyjaśnienia Prezesa UZP pozostawiają zbyt wiele wątpliwości i są niejednoznaczne.
Wiele podnoszonych postulatów było związanych z finansami. Członkowie Zarządu pozytywnie odnieśli się do propozycji uelastycznienia wzrostu zadłużenia w związku z wydatkami bieżącymi poniesionymi na zwalczanie, zapobieganie czy przeciwdziałanie epidemii, a także do zawieszenia wpłat janosikowego w latach 2020-2021.
Zaproponowano, aby w latach 2020 i 2021 gminy mogą przeznaczyć na działania związane z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 środki z opłat za zezwolenia, o których mowa w art. 18 i 18 oraz 11 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
Kontrowersje dotyczyły zapisu art. 15q, który mówi, że "rada gminy może przedłużyć, w drodze uchwały, wskazanym grupom przedsiębiorców, których płynność finansowa uległa pogorszeniu w związku z ponoszeniem negatywnych konsekwencji ekonomicznych z powodu COVID-19, terminy płatności rat podatku od nieruchomości, płatnych w kwietniu, maju i czerwcu 2020 r., nie dłużej niż do dnia 30 września 2020 r." Niektórzy samorządowcy z miast obawiają się festiwalu populizmu ze strony rad, dlatego zgłoszono uściślenie tego zapisu.
Wątpliwości dotyczyły również art. 15zzz, na mocy którego, "w przypadku, gdy w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii urząd administracji publicznej lub inny podmiot wykonujący zadania publiczne stanie się niezdolny do wykonywania zadań w całości albo w części, wojewoda może w drodze zarządzenia powierzyć wykonywanie zadań tego urzędu lub podmiotu, w całości albo w części, w określonym terminie, innemu urzędowi administracji publicznej lub podmiotowi wykonującemu zadania publiczne." Uznano, że może być to możliwe, ale tylko na wniosek danej gminy.
Jacek Karnowski, prezydent Sopotu i Tomasz Andrukiewicz, prezydent Ełku zwracali uwagę na to, że pakiet antykryzysowy powinien objąć także komunalne spółki prawa handlowego, samorządowe instytucje kultury oraz ośrodki sportu i rekreacji oraz mikroprzedsiębiorców zatrudniających więcej niż 9 osób.
Wobec spodziewanego w najbliższych dniach silnego spadku dochodów jednostek samorządu terytorialnego, Zarząd ZMP oczekuje na pilne decyzje dotyczące niezbędnej osłony antykryzysowej dla sektora komunalnego, ponieważ od utrzymania jego płynności finansowej w bardzo dużym stopniu zależy jakość działań prowadzonych w ramach przeciwdziałania epidemii i zwalczania jej skutków.
Należy również wspólnie z MFiPR przedyskutować kwestię obniżenia wartości niektórych wskaźników w procesie aplikowania o środki zewnętrzne. Anna Mieczkowska, prezydent Kołobrzegu apelowała o większą ochronę ze strony państwa dla branży turystycznej, która w wielu miastach jest bliska zapaści.